سید مجتبی نوریان :

باید از ظرفیت رسانه های خارجی در ایران نهایت بهره را برد

یکی از مشکلات و چالش هایی که فعالیت دستگاه های مختلف را در حوزه های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کم اثر می کند، بازتاب ضعیف آنها در رسانه ها می باشد.

یکی از مشکلات و چالش هایی که فعالیت دستگاه های مختلف را در حوزه های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کم اثر می کند، بازتاب ضعیف آنها در رسانه ها  می باشد. بدیهی است بخش عمده ای از فعالیت هایی که در حوزه بین الملل در کشورمان انجام می شود باید انعکاس بسیاری در سطح جهان داشته باشد اما متاسفانه بسیاری از مسابقات وجشنواره هایی که در کشور تحت عنوان بین المللی برگزار می شود تنها و تنها در محدوده کشور بازتاب یافته و به دلیل ضعف رسانه ای و روابط عمومی راهی به بیرون از مرزها نمی گشاید.

با این حال استثناهایی نیز وجود دارد که از آن جمله می می توان به انعکاس گسترده و منحصر به فرد دو مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش و هولوکاست اشاره نمود که تا سطح صفحات اول نشریات جهانی و  شبکه های تلویزیونی نیز مطرح و منعکس گردید

به همین مناسبت گفتگویی با سید مجتبی نوریان که مدیریت رسانه ای و روابط عمومی این دو رویداد بین المللی را به عهده داشته انجام داده ایم تا از کم و کیف چگونگی انجام این کار مهم با خبر شویم.

سید مجتبی نوریان در ابتدا گفت: در ابتدای فعالیتم به عنوان مدیریت ارتباطات و امور رسانه بنیاد  فرهنگی روایت ، با بررسی و ارزیابی عملکرد انجمن های زیر مجموعه بنیاد پی بردم با وجود اقدامات و فعالیت های خیلی خوبی که انجام می گیرد اما در حوزه اطلاع رسانی بخصوص در سطح بین الملل با ضعف هایی جدی مواجه هستیم بنابراین در اواین قدم  یک پیوست اطلاع رسانی در حوزه بین الملل را آماده کردیم که این پیوست برای اولین بار در مسابقه بین الملی کارتون و کاریکاتور داعش که مسئولیت روابط عمومی آن از طرف دبیر جشنواره سید معسود شجاعی طباطبایی به اینجانب محول گردید، بخوبی اجرا شد و شاهد انعکاس وسیع و جهانی این مسابقه در سطح رسانه های منطقه و جهان بودیم. بطوری  که با برنامه ریزی و تعامل خوب و مثبتی که با رسانه های خارجی داشتیم، در  نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد خبرنگارانی از کشورهای اسپانیا،امریکا، فرانسه ، آلمان ، روسیه ، انگلیس و... نیز حضور داشتند.

نوریان در ادامه به نکته قابل تاملی اشاره نموده و افزود: متاسفانه نکته ای که از سوی بسیاری روابط عمومی ها و جشنواره ها مغفول مانده این است که در کشور  ما بالغ بر ۱۵۰ دفتر رسانه خارجی حضور دارند که اغلب نسبت به انعکاس فعالیت های مثبت کشور ما در حوزه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی فعال نشان نمی دهند ، در حالی که ما باید از طریق تعامل از این ظرفیت برای انعکاس پیام و  آرمان های خود به جهان بهره ببریم و این کاری بود که ما توانستیم به لطف خدا انجام دهیم و به سهم خود پرده از ددمنشی گروهک ضدبشری داعش و حامیانش در جهان برداریم.

نوریان همچنین در باره تاثیر فعالیت رسانه ای این رویداد در افزایش استقبال هنرمندان جهانی از این مسابقه می گوید: در جریان این مسابقه از طریق هماهنگی و تعامل با رسانه های بین المللی توانستیم پوشش خوب و فراگیری را پیرامون این حرکت بزرگ فرهنگی و انقلابی بوجود بیاوریم بطوری که اخبار شبکه های مختلفی مانند:

جروزالیم پست اسرائیل : مسابقه کاریکاتور در ایران داعش را به آمریکا و اسرائیل مرتبط کرد.

روزنامه ایندیپندنت انگلستان : ایران برای نشان دادن چهره واقعی دولت اسلامی ، مسابقه کاریکاتور ضد داعشی برگزار کرد.

سی ان ان آمریکا : ایران میزبان مسابقه کاریکاتور داعش

وایس اسرائیل : کاریکاتور های اعتراضی علیه دولت اسلامی در ایران راه اندازی شد.

روزنامه تایمز آمریکا : برترین کاریکاتور ضد تروریستی ورزشی جهان رونمایی شد.

روسیه : مسابقات کاریکاتور در تهران برای محکومیت چهره واقعی داعش.

دیلی میل ایتالیا : ایران برای مقابله با داعش از سلاح کاریکاتور استفاده کرد.

قطعا انعکاس بین المللی این رویداد در مطبوعات و  شبکه های تلویزیونی جهان باعث گردید که دایره اطلاع رسانی در جهان گسترده تر شده و بدنبال آن شاهد سیر صعودی شرکت کنندگان در مسابقه باشیم، بطوری که در این مسابقه ۱۰۷۲اثر از هنرمندان ۴۲ کشور جهان به دبیرخانه مسابقه ارسال گردید و هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان از جمله اندونزی، برزیل، چین، فرانسه، و ...حضوری فعال در این رویدد بزرگ جهان داشتند.

نوریان که مدیریت رسانه ای و روابط عمومی مسابقه بین الملی کارتون و کاریکاتور هولوکاست را نیز به عهده داشته در باره ابعاد رسانه ای این رویداد گفت: در این مسابقه که به شکلی مردم نهاد و با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگی رسانه ای اوج برگزار شد نیز از تجارب رسانه ای مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش بهره بردیم و با وجود اینکه امپراطوری رسانه ای صهیونیستی غربی سعی داشت این رویداد مهم هنری را که از منظری انسانی به تناقضات حقوق بشری در غرب پرداخته، بایکوت خبری کند، اما از طریق تدبیر و هوشمندی رسانه ای توانستیم در حوزه اطلاع رسانی در جهان موفق  عمل کنیم و البته  هر چه دیکتاتورهای جهان از جمله رژیم صهیونیستی و برخی حامیان غربی از جمله نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزارات خارجه امریکا و وزارت خارجه آلمان و حتی دبیر کل یونسکو با هیاهو و های و هوی تلاش کردند تا حقیقت این جشنواره را معکوس جلوه دهند و  به دروغ آن را حرکتی ضد یهودی جلوه دهند، اما باز هم به لطف خدا و تدابیر رسانه ای توانستیم انها را نقش بر آب نموده و به جهانیان ثابت کنیم مسابقه هولوکاست ضد یهودی نیست بلکه ضد صهیونیستی است و ضد تروریست هایی است که به کمک رژیم صهیونیستی و برخی دولت های غربی بر علیه مظلومان دست به کشتار و نقض حقوق بشر می زنند.

وی در باره نقش صدا و سیما در انعکاس جهانی این مسابقه چنین توضیح داد: بخشی از اطلاع رسانی و روشنگری این گونه رویدادها در عرصه جهانی قطعا محصول تعامل و همکاری معاونت برون مرزی صدا و سیماست که خوشبختانه با هماهنگی و تعاملات خوبی که بین ما و این معاونت ایجاد شد توانستم از ظرفیت های شبکه هایی مانند پرس تی وی ، العالم ، سحر ، الکوثر ، هیسپان تی وی و...  بهره ببریم. البته در حوزه داخلی انتظار داشتیم تا صدا و سیما بیشتر به اطلاع رسانی و پخش گزارش در باره این مسابقه و ابعاد و اهمیت آن بپردازد که متاسفانه در این بخش چنانکه باید شاهد تحرک این دوستان نبودیم.

نوریان در پایان ازآمادگی خود برای انتقال تجارب و تعامل با رسانه های ین المللی به سایر نهادها و مجموعه ها خبر داد و تاکید نمود که هر جشنواره و رویدادی باید پیوست رسانه ای داشته باشد و اگر این رویداد به شکل جهانی برگزار می شود، پیوست رسانه ای بین المللی نیز برای آن ضروری و بلکه حیاتی است.

سید مجتبی نوریان

مدیر ارتباطات و امور رسانه بنیاد فرهنگی روایت

پیشنهاد سر دبیر

به گزارش روابط عمومی روایت فتح ، سوگواره "رکعت به رکعت عاشقی" تولید نمایشی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دهه اول محرم الحرام سال جاری توسط سیاوش طهورث و با شیوه ای نو به صورت تلفیقی و ترکیبی متشکل از پرده...